Možná jste si toho již všimli, možná nikoliv, ale Facebook postupně zkouší odstraňovat „like“ ze svých platforem. Asi vás nepřekvapí, že to je silné téma ve všech marketingových skupinách a názory se velmi různí.
V dnešní době si skoro každý, kdo má Facebook nebo Instagram, myslí, že rozumí marketingu. Opak je však pravdou, protože obecně marketing a PR je mnohem složitější disciplína, než se může zdát. Není to jenom o tom posílat bezmyšlenkovité posty a se zavřenými očima doufat, že budou „prodávat“.
Zatímco marketéři vědí, že je sice dobré mít u svých článků nějaké „liky“, komentáře atp., ale zdaleka to není úplně nejdůležitější. Naopak tyhle „marketéři s osobním profilem“ si často myslí, že „like“ je metrika, která vám zaručí prodeje. Pravda je někde úplně jinde a ukáži vám to na příkladu.
Kočičky, pejsci a miminka
Pamatujete všechny ty kočičky, pejsky a mimina? Tak přesně tyhle obrázky dostanou neuvěřitelný počet liků (ano, i dnes). Pokud prodáváte ve zverimexu, dá se to pochopit, ale byly doby, kdy takové obrázky postovaly i prodejny elektra a mnoho dalších nesouvisejících obchodů.
Jen málo kdo dokáže přesně tyhle lidi potom „zkonvertovat“. Samozřejmě, že je to možné, ale popravdě se jedná dost často o „likaře“, kteří vám dají like na roztomilou fotku, ale už u vás nenakoupí. Asi vás nepřekvapí, že v důsledku jsou vám prakticky k ničemu.
Cílová skupina
Vždy tedy záleží na vaší cílové skupině, kterou chcete zasáhnout a jim přizpůsobit příspěvky. Je to jednoduchá technika, ale když se dívám na mnoho firem, jak vedou svoji propagaci na sociálních sítích, vypadá to, jako by hledaly právě likaře a ne zákazníky.
Samozřejmě může být hezký vidět u svých příspěvků hodně liků, ale neměl by to být váš cíl, protože jsou cílové skupiny, které vám budou likovat více a potom jsou tu skupiny, které toto příliš nedělají. Ale to neznamená, že zajímavý obsah i tak nesledují!
Když to ukáži zase na svém příkladu, tak mojí cílovkou jsou lidé v produktivním věku. Nejsou zvyklí tolik likovat nebo komentovat, ale když se podívám na jiné statistiky, vidím, že např. často klikají na příspěvky. A to je něco, co je pro mě důležité, zvláště když nedělám žádné „clickbaitové“ titulky. Přesně vím, že like u mých příspěvků tedy nic moc velkého neznamená.
Příklad z Gruzie
Pamatuji si jednu případovou studiji z Gruzie pár let zpět. Jedna marketingová agentura zde dělala kampaně pro firmu prodávající elektro a své příspěvky dělali podobně jako v České republice. Zatímco v Česku měli běžný počet sdílení, komentářů a liků s celkem solidním konverzním poměrem, v Gruzii měli astronomické čísla liků u příspěvků, ale konverze prakticky žádné. Prostě a jednoduše, tam lidé likovali naprosto všechno bez toho, aby se stali koncovými zákazníky. A co si z toho vzít? Že každá cílovka je individuální.
Rada pro podnikatele
Pokud máte vlastní stránku na Facebooku, nebo firemní profil na některé sociální síti, nebuďte zahledění jenom do interakce s lidmi, zkoumejte i ostatní statistiky a pokud vám někdo dělá sociální sítě a ohání se počtem liků u příspěvků, věřte, že nebude pravděpodobně úplně největší profík. Protože like se ještě nerovná prodej.