Není to zrovna každý den, aby se na světlo světa podívala nová sociální síť. I když by se mohlo zdát, že síť VERO se zde objevila téměř přes noc. Víme o ní hlavně podle článků a ohlasů ze zahraničí, i když v česku si jí zatím skoro nikdo nevšiml, čemuž se nen co divit. Vše k nám proudí trochu pomaleji a zrovna tato sociální síť již od Q3 2015.
Proč takový boom právě teď?
Obecně lidi začínají zavrhovat různé sítě kvůli tomu, že na ně všude vyskakuje reklama. To se není co divit. A přesně to je důvod, proč to vypadá tak slibně s VERO. Na této síti podle jejich manifestu nenajedete ani jednu reklamu. Asi si právě říkáte, že to není dlouhodobě udržitelné. Taky by nebylo, kdyby se nerozhodli k subscribtion (předplatnému) business modelu.
Placená síť nemůže fungovat?
Také jsem si to dříve myslel, ale v poslední době je už i u nás v Česku mnoho lidí, kterým nevadí za menší měsíční poplatek například poslouchat hudbu (Spotify), dívat se na televizi (Netflix) nebo se pohybovat po městě na kole (Rekola). Proč tedy nepouživat sociální síť s předplatným?
Zde je dobré dodat, že bylo slíbeno pro prvních 1 milion uživatelů „Free for life“ předplatné (tedy bude navždy zdarma). Než jsem stihl zveřejnit tento článek, VERO uvedlo „prodloužení“, že bude zdarma pro všechny nové účty zaregistrované před odstraněním problémů, které popisuji dále.
žádný algoritmus řazení
Na sociálních sítích jsou dvě skupiny, které prosazují odlišné myšlenky.
- Jednou je to, že by měly být příspěvky řazeny podle důležitosti, nebo relevance pro daného uživatele (obecně se do této skupiny řadím i sám sebe). Umožňuje to jednoduší čtení informací, které mě zajímají. (Zástupcem je například Facebook a Instagram)
- Druhá skupina chce striktně řadit příspěvky od nejstarších k nejnovějším. To má výhodu tu, pokud sledujete opravdu jenom lidi/stránky/skupiny, které jsou pro vás zajímavé každým příspěvkem a nejsou tak aktivní. (Dříve byl v této skupině Twitter)
Dočasný problém
Jelikož si tato síť momentálně našla oblibu u mnoha lidí, bylo o ní napsáno ve velkém množství magazínů a webů, je pod náporem velké skupiny nových lidí a zatím se s tím vypořádává velmi těžko. Není to však vůbec nic neobvyklého. Jakmile se s tímto náporem vypořádají a dostatečně naškálují servery, mělo by to být plynulé (teď je to bohužel trochu více otravné než plynulé).
Typy příspěvků
Síť není přizpůsobená k tomu, aby mohl kdokoliv (nebo vůbec někdo) přidat čistě textový příspěvek, což může být pro leckoho také výhodou. Můžete si však vybrat sdílení například knihy, místa, muziky apod. a dát najevo, zda danou věc právě sledujete, doporučujete a několik dalších věcí.
Zveřejnění příspěvků
Velkou výhodou (a designérskou třešničkou na dortu) je možnost nastavení, kdo může vidět příspěvky, které zveřejňujete:
- Private (pouze já uvidím své příspěvky)
- Close Friends (blízcí přátelé)
- Friends (přátelé)
- Acquaintances (známí)
- Followers (Sledovatelé)
Three Avatar
Zajímavým krokem je i možnost nastavení pro každou skupinu lidí jiný avatar (profilový obrázek). Vývojáři tímto vyšli vstříc všem lidem, kteří se bojí o zneužití své tváře. Mohu si nastavit jiný avatar pro své blízké přátelé (Close Friends), přátelé (Friends), známé a následovatelé (Acquaintances and Followers).
Budu se na vás těšit
Myslím, že i když to bude trvat trochu déle, tato síť bude mít celkem solidní uživatelskou základnu, která se bude rozšiřovat i po zavedení poplatků. Dnes je tu více anglického textu, ale v budoucnu to může být podobné jako na kterékoli jiné sociální síti (tedy snad aspoň bez těch reklam). Jinak řečeno, je celkem rozumné si zde alespoň zdarma založit účet, ke kterému se budete moci dříve či později vrátit. A jak mě tam najdete? Podle jména přece! (Bohužel tu zatím není žádný jiný způsob)